Ogłoszenie naboru
OGŁOSZENIE – NABÓR UCZESTNIKÓW DO PROGRAMU
„ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ”
DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO- edycja 2026
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu w związku z przystąpieniem do realizacji Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026, informuje, że ogłasza nabór i zaprasza osoby zainteresowane uzyskaniem wsparcia oraz spełniające kryteria określone w Programie do składania dokumentów zgłoszeniowych.
ADRESACI PROGRAMU:
- dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 (w orzeczeniu o niepełnosprawności) - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
- osoby z niepełnosprawnością posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo traktowane na równi z w/w orzeczeniami, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
ZAKRES USŁUG ASYSTENTA OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNŚCIĄ:
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
- wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
- wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
- wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
- wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.
KTO MOŻE ZOSTAĆ ASYSTENTEM:
Osoby pełnoletnie:
- posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
- posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnością w formie wolontariatu, lub
- wskazane przez uczestnika Programu lub jego opiekuna prawnego,(w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu “Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026 – przygotowane do świadczenia usług asystencji osobistej na podstawie oświadczenia uczestnika lub jego opiekuna prawnego.
KTO NIE MOŻE ZOSTAĆ ASYSTENTEM:
- osoby będące uczestnikiem programów Ministra finansowanych ze środków Funduszu Solidarnościowego dotyczących usług asystencji osobistej i opieki wytchnieniowej ani osoby, które są opiekunem prawnym uczestnika Programu
- osoby faktycznie zamieszkujące razem z uczestnikiem Programu;
- osoby będące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika – na potrzeby Programu za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych lub zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem.
NA CZYM BĘDĄ POLEGAĆ USŁUGI ASYSTENTA:
Zadaniem asystenta nie jest podejmowanie decyzji za osobę z niepełnoprawnością, lecz wyłącznie udzielanie jej pomocy lub wsparcia w realizacji osobistych celów.
Asystent realizuje usługi wyłącznie na rzecz osoby z niepełnosprawnością, na podstawie jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, w tym członków rodziny osoby z niepełnosprawnością.
KIEDY ASYSTENT MOŻE ŚWIADCZYĆ USŁUGI:
Usługi asystencji osobistej mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przy czym przez tego samego asystenta maksymalnie do 12 godzin na dobę. Przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której asystent rozpoczyna realizację usługi asystencji osobistej. Do czasu realizacji usługi asystencji osobistej nie wlicza się czasu dojazdu do i od uczestnika.
JAKI JEST LIMIT GODZIN USŁUG ASYSTENTA:
Limit godzin usług asystencji osobistej finansowanych ze środków Funduszu przypadających na jedną osobę z niepełnosprawnością w danym roku kalendarzowym wynosi nie więcej niż:
- 840 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (albo orzeczenie równoważne) z niepełnosprawnością sprzężoną;
- 720 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (albo orzeczenie równoważne);
- 480 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (albo orzeczenie równoważne) z niepełnosprawnością sprzężoną;
- 360 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (albo orzeczenie równoważne) oraz dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
CZY USŁUGI ASYSTENTA SĄ ODPŁATNE:
Uczestnik (bez względu na sytuację materialną) nie ponosi odpłatności za usługi asystenta.
W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024r. poz. 1283 z późn. zm.), inne usługi finansowane w ramach Funduszu Solidarnościowego albo finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, finansowane ze środków publicznych.
Procedura przystąpienia do Programu:
Przyznanie usług asystencji osobistej odbywać się będzie na podstawie Karty zgłoszenia do Programu i wymaganych załączników - dostępnych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu ul. T. Mazowieckiego 7, 26-600 Radomiu i na stronie www.pcprradom.finn.pl w zakładce – Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026.
Więcej informacji o Programie na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
Dokumenty można składać w terminie od 2 grudnia do 16 grudnia 2025 roku
w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu
ul. T. Mazowieckiego 7
26-600 Radom
tel.: 48 381 50 70
email: pcpr@spradom.eu
Godziny urzędowania:
Poniedziałek 8:00 - 16:00
Wtorek - Piątek 7:30 - 15:30
Informacji dotyczących Programu udziela:
- Iwona Jastrzębska -Tyczyńska - Inspektor w Zespole ds. Osób Niepełnosprawnych
tel.: 48 381 50 70
email: i.jastrzebska-tyczynska@pcpr.radom.pl
Wymagane dokumenty:
- Karta zgłoszenia,
- Dokument potwierdzający niepełnosprawność,
- Pozostałe wymagane dokumenty zgodnie z Regulaminem naboru i uczestnictwa w Programie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPENOSPRAWNOŚCIĄ” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego — EDYCJA 2026
ZŁOŻENIE KARTY ZGŁOSZENIA DO PROGRAMU WRAZ Z WYMAGANYMI ZAŁĄCZNIKAMI NIE JEST JEDNOZNACZNE Z PRZYZNANIEM USŁUG ASYSTENCJI OSOBISTEJ.
Program będzie realizowany po przyznaniu środków z Funduszu Solidarnościowego i podpisaniu umowy na jego realizację.
email: e.molga@pcpr.radom.pl tel.:483815070 , w dniu: 28‑11‑2025 13:39:10
| Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
|---|