Ogłoszenie naboru


  Alternatywny tekst z opisem obrazu.            Alternatywny tekst z opisem obrazu.

 

OGŁOSZENIE – NABÓR UCZESTNIKÓW DO PROGRAMU

„ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ”

DLA  JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO- edycja 2026

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu  w związku z przystąpieniem do realizacji Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026, informuje, że ogłasza nabór i zaprasza osoby zainteresowane uzyskaniem wsparcia oraz  spełniające kryteria określone w Programie do składania dokumentów zgłoszeniowych.

ADRESACI PROGRAMU:

  • dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 (w orzeczeniu o niepełnosprawności) -  konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
  • osoby z niepełnosprawnością posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo  traktowane na równi z w/w orzeczeniami, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

ZAKRES USŁUG ASYSTENTA OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNŚCIĄ:

Usługi asystencji osobistej  polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia,  w tym:

  1. wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
  2. wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
  3. wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
  4. wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

Usługi asystenckie mogą uzupełniać  usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.

KTO MOŻE ZOSTAĆ ASYSTENTEM:

Osoby pełnoletnie:

  1. posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
  2. posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z  niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnością w formie wolontariatu, lub
  3. wskazane przez uczestnika Programu lub jego opiekuna prawnego,(w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu  “Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026 – przygotowane do świadczenia usług asystencji osobistej na podstawie oświadczenia uczestnika lub jego opiekuna prawnego.

KTO NIE MOŻE ZOSTAĆ ASYSTENTEM:

  1. osoby będące uczestnikiem programów Ministra finansowanych ze środków Funduszu Solidarnościowego dotyczących usług asystencji osobistej i opieki wytchnieniowej ani osoby, które są  opiekunem prawnym uczestnika Programu
  2.  osoby faktycznie zamieszkujące razem z uczestnikiem Programu;
  3. osoby będące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika – na potrzeby Programu za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych lub zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem.

 

NA CZYM BĘDĄ POLEGAĆ USŁUGI ASYSTENTA:

Zadaniem asystenta nie jest podejmowanie decyzji za osobę z niepełnoprawnością, lecz wyłącznie udzielanie jej pomocy lub wsparcia w realizacji osobistych celów.

Asystent realizuje usługi wyłącznie na rzecz osoby z niepełnosprawnością, na podstawie jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, w tym członków rodziny osoby z niepełnosprawnością.

 

KIEDY ASYSTENT MOŻE ŚWIADCZYĆ USŁUGI:

Usługi asystencji osobistej mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przy czym przez tego samego asystenta maksymalnie do 12 godzin na dobę. Przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której asystent rozpoczyna realizację usługi asystencji osobistej. Do czasu realizacji usługi asystencji osobistej nie wlicza się czasu dojazdu do i od uczestnika.

 

JAKI JEST LIMIT GODZIN USŁUG ASYSTENTA:

Limit godzin usług asystencji osobistej finansowanych ze środków Funduszu przypadających na jedną osobę z niepełnosprawnością  w danym roku kalendarzowym wynosi nie więcej niż:

  1. 840 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności  (albo orzeczenie równoważne) z niepełnosprawnością sprzężoną;
  2. 720 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (albo orzeczenie równoważne);
  3. 480 godzin rocznie  dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (albo orzeczenie równoważne) z niepełnosprawnością sprzężoną;
  4. 360 godzin rocznie dla osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (albo orzeczenie równoważne) oraz dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.

 

CZY USŁUGI ASYSTENTA SĄ ODPŁATNE:

Uczestnik (bez względu na sytuację materialną) nie ponosi odpłatności za usługi asystenta.

 

W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024r. poz. 1283 z późn. zm.), inne usługi finansowane w ramach Funduszu Solidarnościowego albo finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, finansowane ze środków publicznych.

Procedura przystąpienia do Programu:
Przyznanie usług asystencji osobistej odbywać się będzie na podstawie Karty zgłoszenia do Programu i  wymaganych załączników - dostępnych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu ul. T. Mazowieckiego 7, 26-600 Radomiu i na stronie www.pcprradom.finn.pl w zakładce – Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026.

 

Więcej informacji o Programie na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:

Dokumenty można składać w terminie od 2 grudnia do 16 grudnia 2025 roku

Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Radomiu

 ul. T. Mazowieckiego 7

 26-600 Radom

 tel.: 48 381 50 70

email: pcpr@spradom.eu

Godziny urzędowania:

Poniedziałek    8:00 - 16:00

Wtorek - Piątek  7:30 - 15:30 

Informacji dotyczących Programu udziela:

 - Iwona Jastrzębska -Tyczyńska -  Inspektor w Zespole ds. Osób Niepełnosprawnych

tel.: 48 381 50 70

email: i.jastrzebska-tyczynska@pcpr.radom.pl

Wymagane dokumenty:

  • Karta zgłoszenia,
  • Dokument  potwierdzający niepełnosprawność,
  • Pozostałe wymagane dokumenty zgodnie z Regulaminem naboru i uczestnictwa w Programie Ministerstwa Rodziny, Pracy  i Polityki Społecznej „ASYSTENT OSOBISTY OSOBY  Z NIEPENOSPRAWNOŚCIĄ”  dla Jednostek Samorządu Terytorialnego — EDYCJA 2026

ZŁOŻENIE KARTY ZGŁOSZENIA DO PROGRAMU WRAZ Z WYMAGANYMI ZAŁĄCZNIKAMI NIE JEST JEDNOZNACZNE Z PRZYZNANIEM USŁUG ASYSTENCJI OSOBISTEJ.

          Program będzie realizowany po przyznaniu środków z Funduszu Solidarnościowego i podpisaniu umowy na jego realizację.

 

 

Informacja wytworzona przez:
Edyta Molga , w dniu:  28‑11‑2025 13:39:10
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Edyta Molga
email: e.molga@pcpr.radom.pl tel.:483815070
, w dniu:  28‑11‑2025 13:39:10
Data ostatniej aktualizacji:
02‑12‑2025 13:46:11
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie